Domeny o rozszerzeniu krajowym mają bardzo duże znaczenie dla rynku lokalnego. Koszt takiej domeny jest relatywnie niedrogi i prawie w każdym przypadku zwraca się w ilości wejść na Twoją stronę, co implikuje wzrost liczby klientów.
Marketing
Przykładowo, dla potencjalnego klienta z Niemiec czy Chin lokalne domeny .DE i .CN zawsze będą pierwszym wyborem przy poszukiwaniu dostawcy na krajowym rynku.
SEO
Kolejną zaletą jest pozycjonowanie w Google i innych przeglądarkach internetowych – w przypadku lokalnych wyszukiwań np. www.google.de, domeny o lokalnym rozszerzeniu będą wyżej w rankingu niż te z rozszerzeniami ogólnymi takimi jak .COM, .NET .
Zapobieganie i defensywa
Domeny o rozszerzeniu krajowym są nie tylko dobrą inwestycją, ale także zabezpieczeniem na przyszłość przed zainteresowaniem niepożądanych osób i włamaniami.
Cybersquatting, czyli rejestrowanie stron internetowych pod nazwą osób trzecich w celu działania na szkodę podmiotu np. wyłudzenia pieniędzy od prawnego właściciela, jest często spotykanym zjawiskiem pochłaniającym miliony dolarów.
Jeśli Twoja strona nie posiada rozszerzenia odpowiadającego krajowi, w którym prowadzisz swój biznes, możesz być pewny, że taka strona prędzej czy później powstanie. Zjawisko to występuje na całym świecie, jednak niektóre kraje m. in. Rosja, Chiny, Indie. Wielka Brytania czy Włochy zapewniają wirtualną gwarancję przed intruzami. Aby sprawdzić ryzyko ataku dla kraju, w którym prowadzisz biznes, skontaktuj się z nami mailowo na adres support@web-solutions.eu.
Ryzyko nie ogranicza się tylko do cybersquatterów. Przykładowo, sprzedajesz konkretny produkt oraz/bądź nazwa Twojej firmy zawiera nazwę ogólną. Jeśli konkurencja zarejestruje odpowiednie domeny, możliwe że już nigdy nie uda Ci się ich odzyskać.
Oczywiste jest, że ograniczenie liczby domen o krajowym rozwinięciu minimalizuje koszty. Jednakże wiąże się to z krótkoterminowym myśleniem o firmie i może ograniczyć Twoje perspektywy na przyszłość.
Inne względy
Rozważ także inne czynniki, które wpłyną na twoją lokalną prezencję:
1. Jednoznaczna geolokalizacja
Nawet jeżeli Twoja strona fizycznie nie znajduje się na hostingu odpowiadającemu lokalizacji kraju,
lokalna domena daje przeglądarce Google jasny sygnał, gdzie powinna się znaleźć podczas wyszukiwań. Jeśli dodatkowo Twoja strona znajduje się na lokalnym serwerze, wzmocni to Twoją pozycję w rankingu.
2. Dobra architektura strony
O wiele łatwiej jest stworzyć zrozumiałą architekturę strony w lokalnym języku, niż ulepszyć stronę .com o możliwość wyboru języka.
Samodzielna strona lokalna zostanie zakwalifikowana przez Google jako niezależna i będzie pozycjonowana według własnego rankingu. W rankingu lokalnym pozycja oczywiście będzie zależeć od wykorzystywanych lokalnie słów kluczowych.
3. Klienci kupują lokalnie
Klienci, którzy mają do wyboru stronę lokalną i globalną, w większości przypadków wybierają tę z rozszerzeniem lokalnym. Lokalne domeny w większości przypadków sprowadzają klientów do konkluzji, że np. jeśli strona ma rozszerzenie .PL a klient mieszka w Krakowie, to firma z większym prawdopodobieństwem dostarczy mu produkt, i częściej zdobywa uwagę klienta.
4. Zaznaczenie atrakcyjności
Posiadanie lokalnej domeny ułatwia także w linkowaniu strony. Inne strony internetowe z tego samego kraju chętniej zalinkują Twoją stronę, jeśli ma rozszerzenie lokalne. W szczególności, jeśli Twoja strona jest lokalna, będą bardziej zainteresowane w byciu linkowanym przez Ciebie – wiele lokalnych stron akceptuje jedynie strony z lokalnym rozszerzeniem.
5. Skuteczniejsze linkowanie wewnętrzne
Linkowanie pomiędzy stronami o takim samym adresie .com jest mniej wartościowe niż linkowanie pomiędzy lokalnymi wersjami danej strony. W rezultacie strona, która podzieliła .com na kilka krajów będzie czerpała większe korzyści ze stron lokalnych, które kontroluje.
6. Oporność na algorytmy wyszukiwarek internetowych
Lokalne domeny są bardziej stabilne niż domeny .com, które częściej zmieniają swoją pozycję (przesuwają się zarówno w górę jak i w dół) w wyniku zmian algorytmów wyszukiwarek internetowych.
7. Przyszłe potrzeby
Kolejnym argumentem, aby zarejestrować lokalną domenę już teraz, jest fakt, że możesz jej potrzebować w przyszłości w celach marketingowych. Jeśli pozwolisz innym Cię uprzedzić, prawdopodobnie nie będziesz mógł jej wykorzystać do kampanii czy stron docelowych, bądź poniesiesz wysokie koszty próbując odzyskać domenę od osób trzecich/ konkurencji. W takiej sytuacji wykupienie jednej domeny może kosztować przykładowo od 5 do nawet 10 000 USD.
8. Rozłożone koszty
Niezarejestrowanie lokalnej domeny i/lub niestworzenie lokalnej strony (tzn. w lokalnym języku i z lokalnym hostingiem) może generować później koszty przeznaczone na pozycjonowanie strony, aby uzyskała ona taką samą pozycję w Google jak domena lokalna bez dodatkowych kosztów.