Jeśli czytasz ten artykuł, zapewne szukasz nowej dobrej domeny albo dodatkowej dla już istniejącej
Mądry wybór nazwy domeny jest bardzo ważny i wymaga sporej kreatywności. Proces ten można przyrównać do tworzenia własnej marki. Należy podejść do tego zadania poważnie i strategicznie tak, aby poszukiwania Twojej strony w internecie za każdym razem kończyły się sukcesem. Dobrym pomysłem jest wybieranie prostszych i krótszych nazw domen, które w erze smartfonów i tabletów są łatwiejsze do wpisywania na urządzeniach mobilnych.
Poniżej przygotowaliśmy 8 wskazówek, które pomogą Ci przy wyborze odpowiedniej nazwy domeny dla Twojego biznesu.
1. Pomyśl o marce, którą chcesz promować
Aby stworzyć idealną nazwę domeny rozważ nazwę marki, którą chcesz promować. Przygotuj opis skali Twojej działalności. Zrób research i znajdź podobne nazwy firm. Nazwa Twojej domeny powinna być unikatowa i innowacyjna. Dobrym zabiegiem marketingowym jest połączenie nazwy domeny z produktem czy usługą, którą sprzedajesz.
2. Burza mózgów
Poświęć trochę czasu, aby dobrać słowa opisujące Twoją firmę. Mogą to być kombinacje bądź słowa kluczowe, ale nie używaj zbyt ogólnych połączeń. Podziel się swoimi pomysłami z innymi np. rodziną, przyjaciółmi i wysłuchaj ich zdania – każdy głos może być pomocny. Z powstałej listy wybierz nazwy, które mogłyby być nazwą Twojej domeny.
3. Nazwa domeny
Prawdopodobnie bez problemów stworzysz długą i skomplikowaną kombinację słów, ale pamiętaj, że klienci rzadziej zapamiętują takie nazwy i trudniej je wpisać w wyszukiwarce na telefonie. Postaraj się, aby nazwa nie przekraczała 20 znaków ani nie zawierała liczb czy znaków specjalnych takich jak myślnik, podkreślenie.
4. Dostosuj nazwę do działalności firmy
Przechodząc przez wszystkie wcześniejsze kroki zapewne udało Ci się wybrać potencjalne nazwy Twojej domeny. W następnym kroku sprawdź, czy odpowiadają sektorowi twoich usług i kojarzą się z Twoją firmą.
5. Poszukiwania – sprawdź podobne nazwy domen
Przygotowane przez Ciebie nazwy i frazy powinny być już przemyślane. Teraz wpisz je do wyszukiwarki internetowej i przejrzyj podobne wyniki. Jeśli Twoje frazy były unikatowe, a wyniki wyszukiwań powiązane z gałęzią prowadzonego biznesu, trafiłeś w dziesiątkę! Powtórz to dla wszystkich przygotowanych fraz i wyselekcjonuj te, które spełniają powyższe warunki.
6. Stwórz kombinacje słowne
Mając już wyselekcjonowane słowa kluczowe o odpowiedniej długości, stwórz kombinacje słów, które będą opisywać Twoją firmę i jej działalność. Wybierz od trzech do pięciu zwrotów i poddaj swoje pomysły głosowaniu – możesz poprosić o pomoc współpracowników, rodzinę czy znajomych.
7. Określ obszar swojego biznesu poprzez dobór odpowiedniej domeny najwyższego poziomu
Wybierz odpowiednią TLD, czyli Domenę Najwyższego Poziomu. Możesz wybrać rozszerzenie krajowe, generyczne międzynarodowe oraz tak zwaną Nową Domenę, która od razu skojarzy się z Twoją działalnością.
Jeśli prowadzisz lokalny biznes, możesz skorzystać z lokalnej domeny, która dodatkowo w przyszłości zaprocentuje wzrostem wartości SEO Twojej strony. Jeśli już teraz planujesz szerszą działalność, poszukaj wśród krajowych domen najwyższego poziomu tzn. ccTLD (.DE, .CO.UK, .US, .COM.PL) bądź popularnych domen generycznych takich jak .COM, .NET, .INFO.
Nowe Domeny generyczne NewgTLD pojawiły się kilka lat temu. Wykorzystuje się je niestandardowo, ale mogą idealnie pasować do prowadzonego przez Ciebie biznesu np. .STORE, .SHOP czy .SALE. Pamiętaj, że Twoim celem jest zwrócić uwagę potencjalnego klienta i zachęcić go do powrotu na stronę, której nazwa zapadnie mu w pamięci.
8. Rejestracja domeny
Jeśli Twoja domena jest dostępna, warto skorzystać przed zakupem z darmowego narzędzia Wayback Machine, które zwraca informację czy domena jest czysta albo ma już jakieś wartości. W ten sposób upewnisz się, że nie naruszysz praw autorskich. Postaraj się zapewnić swojej stronie jak największe bezpieczeństwo – dobrą praktyką jest wykupienie domeny na jak najdłuższy czas.
Dodatkowo, istotnym elementem jest dobór hostingu, który będzie wolny od spamu i z jak najmniejszym czasem przestoju (zapoznaj się z naszymi planami hostingowymi zarówno dla osób indywidualnych jak i sklepów internetowych czy dużych firm). Następnym krokiem do rozbudowy Twojego biznesu w sieci jest ochrona marki. Oferujemy usługę Trademark Clearinghouse, która pozwoli Ci uchronić się przed innymi firmami, konkurencją czy oszustami próbującymi podszyć się pod twoją firmę czy domenę www.